Salam.. Alhamdulillah dah hampir 2 minggu berlalu sejak saya menjalani pembedahan bagi membuang cyst ovari. Permulaan... Saya mengetahui saya mempunyai ovarian cyst semasa hari saya keguguran. Mula2 saya pergi ke Taiping Medical Centre dan jumpa doc pakar bahagian O&G untuk check pregancy sebab hari tersebut saya mengalami pendarahan secara tiba-tiba. Masa doc tu buat scan ultrasound dia nampak ada satu bulatan di luar rahim tapi dalam rahim kosong. Dia suspect saya mengandung luar rahim. So, dia suruh tunggu lagi 10 hari. Mama dan abah mertua suruh tunggu sekejap sebab nak bawa saya ke Hospital Columbia Asia sebab sebelum ni mama dan kakak ipar saya biasa dirawat oleh Dr.Khairul (Pakar O&G). Di Hospital Columbia Asia... Masa tu dah bleeding teruk gila. Macam first day period. Dr. Khairul pun sama jugak buat ultrasound check. Tak macam doc sebelum ni Dr. Khairul nampak je bulatan dalam imej scan tu, dia terus suspect saya ada cyst... huhu.. blur.. masa ni pening2 m
Diadaptasi oleh Budd Churchward 1. Berfokus Pastikan anda memiliki perhatian semua pelajar sebelum memulakan pengajaran. Jangan cuba mengajar apabila masih ada pelajar yang berbual-bual. Biasanya, guru pelatih berharap bilik darjah akan menjadi tenteram apabila pangajaran bermula. Sebaliknya, pelajar-pelajar berkemungkinan berpendapat bahawa guru sanggup bersaing dengannya; mereka boleh bercakap walaupun guru bercakap dan guru akan bercakap dengan suara yang lebih kuat lagi. Selain itu, mereka membentuk idea bahawa guru tidak hiraukan ketidakperhatian pelajar ketika guru mengajar Teknik berfokus bererti guru meminta perhatian pelajar sebelum memulakan pengajaran - guru akan tunggu dan tidak memulakan pengajaran sehingga semua pelajar bersedia. Teknik senyap sangat berkesan. Guru boleh berhenti selama 5 - 10 saat selepas semua pelajar telah senyap. Selepas itu, gunakan suara yang lebih lembut daripada biasa. Guru yang menggunakan suara yang lembut biasanya mewujudkan bilik dar
Macam biasa la kan, bakal cikgu Matematik kena tahu macam mana nak jadikan pengajaran Math ni menarik. Kadang-kadang kita tak sangka pun permainan yang kita selalu main ngan kawan-kawan boleh jadi satu aktiviti yang menarik. So, saya dan rakan sekelas yang lain telah menyediakan aktiviti. Ikut buku je pun, tapi bila buat praktikalnya jadi lebih menarik. Jom tengok apa yang ada. Aktiviti ni sesuai untuk ajar multiplication. So, students akan lebih faham sebab dia nampak secara grafik konsep pendaraban tu. Secara tak langsung, kita bina pemahaman dia dalam comutative law. Comutative law: 4 x 5 = 5 x 4. Hopefully student akan nampak la bahawa dua equation tu boleh bagi jawapan sama. Erm... boleh juga guna untuk ajar finding the area kan? Next, Yang ni paling menarik. Sebab main kad. Agak mencabar la sebab kena pandai menambah dan menolak secara mental. Cara main: Setiap pemain dapat 3 kad. Tengok kombinasi nombor tu, boleh tak buat operasi + dan - supaya dapat jawapan 0. Siapa kom
Comments