Cerita balik check up..

Maybe hari ni adalah check up terakhir... huhu... alkisah...

Datang pukul 9.45 pagi ke hospital columbia dengan adikku.
Doc ada operation so tunggu punya tunggu, kol 11 baru dapat jmpe doc..
Datang2 nurse dah tanya soalan lazim setiap kali datang... xsakit lagi? sambil tangan usap perut yang boyot ni...
"Apa yang syok sangat dok dalam tu??" tanya nurse yang comel tadi... hehe

Doc pun tanya... xsakit lagi?
x...
Doc check jalan (seluk).. hmm... xde bukaan langsung dan bad news... rahim tinggi... xrasa kepala baby langsung.
Scan baby... semua okay even air ketuban dah kurang sikit tapi still okay..
Berat baby estimate dlm 3.5kg...

Bincang2 lama doc pk... finally
KENA OPERATE!!
Pilih2 tarikh... yang terbaik Jumaat ni... 29/8/2014..
Sayang ibu nak keluar ikut tingkap ye??

Tanya doc lagi... xboleh bersalin normal?
Terlalu berisiko.. at the end doc risau berakhir dengan pembedahan jugak sebab.. rahim tinggi, jalan tak buka langsung..
Baby besar sangat ke doc?
X... baby dalam range... ok.. dalam graph lagi..
Takut xlepas teran..
Masalah rahim..
hm.. blurrrr...
oklah doc... buatlah yang terbaik...
tanya apa efek bedah ni...
Anak xdapat ramai.. dlm 3 or 4 org je..
Sedih...
Tapi mungkin tu yang terbaik...

Then inform husband, family...

"Tu la.. lain kali jangan makan banyak sangat.."
"Tak pernah jumpa bidan ke?"
"Kak long dulu jumpa bidan."

Hmmm... diam je la..
Salah aku ke aku kena bedah?

Kenapa aku nak kena jumpa bidan sedangkan aku xde masalah sepanjang mengandung?
Dosa sebab aku makan banyak?
Kenapa soalan2 yang aku takde jawapan yang aku dapat saat aku perlukan kata2 peransang yang dapat redakan perasaan ni?

Aku doakan yang terbaik...
mungkin ini yang terbaik untuk aku...
Semoga ALLAH permudahkan urusan aku..
Semoga ALLAH selamatkan semuanya..
Tak sabar nak jumpa suami esok malam. Penawar hati aku. Penguat semangat aku..

Thanks untuk keluarga yang memberi dorongan.
Thanks juga untuk keluarga yang merusuh perasaanku..
Sesungguhnya aku manusia biasa dengan hati kaca.

Ibu doakan anak ibu jadi anak solehah.. amin...

Comments

Popular posts from this blog

Pembedahan Ovarian Cyst

11 teknik mengawal disiplin pelajar dlm kelas

Mengajar Math dengan Permainan