Driving Alone...


Hari ini saya keluar dari tempat bertapa...
Itu pun sebab dah janji dengan mak nak bayarkan bil astro, bil elektrik dan bil air...
Tiba-tiba mak suruh pergi kedai jahit tepi.. ala... tak berapa suka nak pergi pusat bandar...
Sebabnya...

1. Jalan banyak simpang. Konfius...
2. Banyak lampu isyarat. Selalu teragak-agak bila lampu dah kuning. Nak stop ke nak redah?
3. Banyak simpang empat yang tak ada lampu isyarat. Silap2 leh bertembung.

Masa nak pergi kedai jahit tu, saya tersilap simpang. Tak pe... pusing satu round dan berjaya meneka simpang yang betul. Alhamdulillah parking senang. Tak ramai orang (sebab hari bekerja dan pukul 12 tengahari).

On the way balik, saya tersilap line. Saya nak pergi straight tapi kereta saya berada di line belok ke kanan sahaja. Terpaksa la ikut jalan jauh sikit.. Saya terlalu fikirkan kalo aku straight ke leh tak? Leh tak? Sampai x perasan lampu hijau dah x menyala. Tapi lampu merah pon x menyala gak. Teragak2 tapi kaki tekan pedal minyak gak. Dalam otak dak fikir "Leh bertembung ni!" Tapi kereta still jalan.
Saya nampak motor lelaki berbaju biru tu dah mula bergerak masa saya perasan lampu isyarat x menyala.
Hampir-hampir bertembung. Alhamdulillah sempat tekan minyak n kereta berhenti betul-betul depan kenderaan2 yang sepatutnya gerak. Nasib baik engine tak mati. Cepat-cepat jalan.
Takot gila!
Sempat tengok mamat baju biru tu menyumpah saya sambil mengangkat tangan tanda marah. Bunyi hon jangan cakap la..
Sori... tak sengaja..

Pastu sepanjang jalan nak pergi Tesco terasa ada orang yang tengok. Rasa macam orang-orang yang tengok kejadian tadi ada kat situ. (perasaan je..)

Saya risau sikit driving alone... mak cakap saya selalu tak sure. Tambah-tambah ngan short term memory, saya susah nak ingat jalan even dah lalu jalan yang sama 3,4 kali. Masa awal-awal dapat lesen dulu, kalau nak pergi mana-mana yang memerlukan saya driving, saya akan g amek wudhuk sebelum bersiap. Plan betul-betul nak g mana, lalu jalan mana. Baca doa naik kenderaan (lafaz sekali. Dalam hati berkali-kali)

Memang tu rutin setiap kali saya nak drive. Saya jadi takut lepas mak cik kawan saya accident even dah bawak kereta 10 tahun dan dia tak pernah langsung accident sebelum ni!

Sampai Tesco dengan selamat terus gi amek duit dalam akaun mak dan pergi bayar bil kat pejabat pos.

Lebih suka jadi co-pilot....but driving is so exciting. Pandu dengan cermat. Ingat orang tersayang....





Comments

Popular posts from this blog

Pembedahan Ovarian Cyst

11 teknik mengawal disiplin pelajar dlm kelas

Mengajar Math dengan Permainan