Calon suamiku..hamboi!

Spesifikasi calon suami yg bolehlah dibuat suami:-

1. Solat fardhu cukup 5 waktu. (Alhamdulillah..setakat kenal memang jenis jaga solat.)

2. Ada kerja gaji RM800-1500 ke atas, boleh bayar rumah sewa, boleh beli beras, boleh isi minyak, boleh antar ke tempat keje. Nafkah zahir boleh bagi, bukan nafkah batin je tau. (Gaji start tahun depan sebab tahun depan baru posting. Starting dalam 2000..)

3. Ada kenderaan: moto kapcai dah cantek. honda EX5 orait sangat la tu dengan 2 helmet. Basikal pun boleh, tapi penat kayuh kalau dari Bangsar ke KLIA. (Lesen moto kete ada, setakat ni ada Viva sebijik even ditaja lagi.. basikal ada gak, in case tajaan ditarik. haha)

4. Lulus ujian fardhu 'ain sekolah rendah. Maknanya boleh mandi wajib dengan baik dan boleh ajar isteri mandi wajib dengan betul, apatah lagi mandi-mandi yg lain. (Lulusan SMKA. Harap-harap dulu gi sekolah memang blaja la ye...)

5. Boleh baca al-Quran dan boleh mengajar al-Quran walaupun setakat "Alif Ba' Ta'" sampai Surah "Iqra' Bismirabbikallazi Khalaq." (Alhamdulillah boleh baca Quran.. mengajar belum pernah test lagi tapi mengajar muqaddam dah biasa dengar.)

6. Jenis lurus, baik & hati baik, tak menipu. Tadelah sampai menipu kata nak gi Mydin tapi pegi mengorat jiran taman sebelah. (Baik hati tu betul.. menipu setakat ni belum lagi. Alhamdulillah. Semoga tak reti menipu sampai bila2.)

7. Dia paham kamu, kamu paham dia. Paham jiwo gitu. Serasi bersama. Berbeza tapi boleh masuk. (Yang ni tak semua faham dan ada juga yang tak serasi. Selalunya dia mengalah.)

8. Gedik joget2 pun depan bini dan anak2 je. Depan org lain sopan santun gitu. (Depan org len jadi tegas pelik.)

9. Jenis tak cemburu buta sgt. Cemburu macam ni ok, "Ehemm..ramainya kawan laki kat opis..jgn sampai lupa abg taw.." (Dulu je buta sekarang dah celik.)

10. Belajar takat PMR je pun takpe, janji cara dia fikir tu matang dari yang belajar PhD. (InsyaALLAH tahun depan belajar takat Degree je. Fikir tu belum cukup matang kadang2. Still improving day by day.)

11. Kalo dia jenis diam tadelah sampai org kata tak bergaul ngn manusia lain. kalo dia banyak bercakap pun tadelah sampai dia mengata2 org lain. (Boleh tahan peramah orangnya. Mengata tu memang tak la.. aku je yg jahat.)

12. Malas juga ke masjid, tapi dia pergi gak dalam sehari tu 2 kali sekurang2nya Maghrib dan Isyak. (Haha.. dia rajin bila duduk rumah je.)

13. Tak berapa gemar dengar kuliah agama, tapi bila tengok Youtube Ustaz Azhar Idrus ngajar tu sampai terlupa nak tengok bola. (Terlupa tengok bola? Impossible.. dia sanggup lagi donlod UAI punya kuliah sambil tgk bola. Then dengar rakaman dlm MP3. Malam ni takde bola so boleh gi masjid dgr UAI ngajar.)

14. Boleh susah senang bersama. Kalau isteri nangis, dia tolong riba isteri dan tenangkan. Kalau isteri sakit, dia tolong jaga dari malam sampai pagi. (InsyaALLAH... susah senang mmg sme2)

15. Jenis senyum sokmo. (Aku je yg jenis tarik muka.)

16. Tak tengok sgt awek cuns, duk tengok bini dia je wlpn bini dia tak cuns. (Tengok...rugi tak tengok. Jujur katanya. Katanya, depan belakang bini nanti dia tetap sama.) 

17. Pandai masak sekurang2nya masak nasi dan goreng telur, ayam, ikan, nasi goreng, nasi goreng hailam dll. (Pandai masak nasik goreng tapi tak pandai masak nasik goreng yang tak tawar lagi. Haha.)


Kalau dia tak sempat nak masak sekalipun, dia takkan makan kat McD or tempat2 makan yg pelik2 nama dia menu yg mahal2 sebab dia tahu keje dia gaji tak banyak. Makan nasi lemak kat gerai lagi ok pe. (Yang ni memang betul. Aku je yg dok mengidam makan pelik2.)

18. Rajin. Ringan tangan tolong isteri. Kadang2 tolong kemas rumah, sapu sampah, sidai kain, memasak. Tapi janganlah poyo sangat sampai kawan2 isteri datang pun, tolong gorengkan pisang kat dapur utk raikan tetamu. (Rajin... Belum kawen lagi pun da pandai basuh sidai baju, sapu sampah, masak air, buang sampah, buat longkang, buat rumah...ada je la kejenya waktu cuti.)

19. Jenis pembersih gak la. Masa muda2 dia tade la jenis pakai seluar jeans busuk berminggu-minggu tak basuh. Bau badan tu jaga. Kena bersih sebab hari2 nak ngadap Allah, bukan nk wangi depan manusia je. (Katanya spesis peluh tak berbau..)

20. Sehari sekali ingatkan bini dan anak2 tentang kematian. "Syg, tengok jam tu. Ha, bila kita tengok jam..ingatlah detik kematian tu makin hampir." (Soon.. insyaALLAH. Belum lagi) 

21. Dia sentiasa nak berubah bersama2 isteri dan anak2 dia. Berubah jadi lebih soleh dari sehari ke sehari. (^_^)..belum lagi

22. Dia boleh jadi imam solat isteri dan anak2 wlpn dia tak reti baca doa lepas solat. Dia doa senyap2 je tak bunyi pape, tp dlm hati dia doa.."Ya Allah! Letakkanlah isteri dan anak2ku dlm lindunganMu. Andai aku mati, Kau jagalah keluargaku ini dari fitnah dunia." (Jadi imam boleh... (^_^))

Apa?! Tak boleh blah ciri2 ni? Ni ok la ni utk org2 biasa cam kita. Nak dapat yg best2, kena best2kan diri gak la. Target nk yg soleh, kita sendiri malas semayang. Atoiiii~ (Betul2.. unt org2 biasa cam saya... kena best2kan diri sendiri lagi ni!)

Sumber asal tanpa tulisan biru : http://www.facebook.com/#!/syababmusafirkasih

Comments

Popular posts from this blog

Pembedahan Ovarian Cyst

Mengajar Math dengan Permainan

11 teknik mengawal disiplin pelajar dlm kelas