Sepanjang sebulan berpraktikum. Few tips also.

Assalamua'laikum belog dan orang2 yang tersinggah masuk belog buruk yang tak berfaedah ni. (^_^)
Dah genap sebulan saya berpraktikum. Sebulan juga saya menggila setiap kali hari Rabu sebab hari Khamis ada 2 lesson plan. Sebulan ni juga English Lesson I tak berapa nak bagus. Sometimes saya rasa English Lesson dan saya tak berapa nak berjodoh. Adoi.... Di sebalik semua tu, banyak juga yang dah improve semester ni.

1. My class control is getting better. Saya dah tahu macam mana nak marah budak bila berlaku perkara tak patut dan tetiba pulak boleh tukar tune jadi baik dengan budak. Hm... marah sungguh-sungguh biar budak meluat dengan kita tapi bila dia baik dan buat apa yang sepatutnya, kita buat baik betul2 sampai dia rasa "wa.... cikgu sayang aku seorang sahaja."

2. Sistem token aku memang berjaya menarik minat diorang..tapi...aku pulak yang selalu lupa tambah token. Mulai minggu depan nak rajin2 nilai budak biar token bertambah.

3. Ada 4,5 orang budak yang perlukan personal tutoring from me. Korang tunggulah! Teacher suruh datang jumpa korang wat tak taw je kan. Nanti teacher datang kat korang. Padan muka. Nak ajar bg pandai pun tak nak. Pelik betul.

4. Masih memikirkan cara terbaik untuk galakkan mereka hafal sifir. Btw, saya ajar year3 pupils. Diorang ni baru je belajar sifir 1-9. Nak harap hafal memang tahun ni la kena struggle. Kena fikirkan kekdah yang terbaekkkk.

5. Suasana sekolah okay. Quite similar to SK St Xavier Cawangan, my first praktikum dulu. Cikgu baik-baik. Tak ada bebanan relief, takde bebanan kerja yang melampau-lampau seperti kau tetiba kena kemas stor PJ or susun buku2 dalam lib...takde. takde.. kerja-kerja hanya dari aspek kurikulum seperti melatih budak untuk action song dan penglibatan dalam setiap program. Itu je. (^_^)

6. Aku dah okay dengan budak darjah 1. Yang penting, bawak 3 benda. 1- Laptop, 2- Speaker, 3-kertas kosong. Cukup. Kau pasang lagu2 nursery rhyme then suruh mereka melukis. Kalau kau rajin boleh jugak buat sesi menyanyi dan menari. InsyaALLAH relief sejam tak akan terasa seperti setahun macam yang aku rasa dulu. (^_^)

7. Action research aku masih di takuk lama. Aku lekuk gak kepala sendiri kang. Takmo bergerak sangat!

8. Menunggu ketibaan junior.. hahahaha something waiting for you all here. Come...dialu-alukan.

9. Dah sebulan tak balik rumah... sob..sob.. asal sabtu je ada kelas.

10. Mr. Someone kata : Time praktikum ni awak slow down sikit bab2 kawen.
      ooo... kau kutuk aku.. nanti aku tak respon bila kau cakap pasal kawen baru padan muka.

11. Baju aku yang 2 minggu ada kat ampai. Adoi.. banyak keje... Tak suka lipat kain.

12. Jadual aku setiap hari ahad ialah mem'plan' lesson plan husband-to-be. Then aku pulak kena struggle wat lp sendiri.

Semoga aku berjaya melalui semua ni. Hidup ni penuh dugaan. Ini hanya sebahagian yang perlu aku lalui sebagai seorang manusia.

Comments

kakyongnida said…
takutnya nak praktikum nanti huhuhu.
wirdati said…
good luck nida.

Popular posts from this blog

Pembedahan Ovarian Cyst

11 teknik mengawal disiplin pelajar dlm kelas

Mengajar Math dengan Permainan