Double trouble

"Life without trouble is not life."

Setuju? Siapa mahu masalah? Sila angkat tangan!!
Saya tak mahu masalah. Masalah, sila menjauh. Kamu tak diperlukan. Masalahnya, (tengok, ayat ini pun perlukan perkataan masalah) kalau hidup ini bahagia je tanpa masalah mesti kita tak akan menghargai erti bahagia.
Contoh, masa kita lapar je kita akan menghargai erti kenyang. Masa sakit kita akan mula hargai erti sihat. Masa sedih, kita akan hargai erti gembira. Masa ada masalah la kita rindukan kebahagiaan tanpa masalah.

"Without trouble, I won't learn anything."

Pensyarah matematik di matrik dulu pernah cakap, 'Students ni perlukan tekanan untuk bergerak secara optimum'. Harap maaf, teori ini kurang berjaya pada saya sebab tersangatlah tertekan sampai takut untuk belajar. Sampai benci math. Sampai terketar-ketar nak masuk kelas math. Betul, saya belajar. Tapi belajar untuk elak kena marah. Belajar kerana takut. Habis je semester, terus lega..taknak belajar math dah! Hehe.. kenangan..kenangan...Actually I learn something from that lecturer. Thank you sir.

"Everything happens for a reason. It happens to make you strong and wise."

Tak ada siapa pun yang suka masalah tapi bila masalah tu datang, kita tetap kena hadapi. Dulu pun kita pernah ada masalah. Semalam pun kita pernah ada masalah, tapi ALLAH bantu kita selesaikan masalah tersebut. Percayalah, DIA tetap akan membantu kita hari ini dan esok. Mungkin bukan sekarang kerana DIA mahu kita belajar sesuatu.

"Jangan berkata dirimu beriman selagi kamu belum diuji."
____________________________________________________________________________________

Fitrah manusia itu perlukan Tuhan. Saya amat setuju dengan statement ini. Sekarang saya rasa amat rindu sama Tuhanku yang sangat baik... Pernah tak tiba-tiba kita rasa rindukan Tuhan? Deep inside, diri kita rindukan penciptanya. Satu nikmat yang perlu disyukuri. Alhamdulillah.

Comments

Popular posts from this blog

Pembedahan Ovarian Cyst

Mengajar Math dengan Permainan

11 teknik mengawal disiplin pelajar dlm kelas