Cerita tanpa tajuk


Mother and baby...connected

Kenapa saya sayang mak saya?

1. Sebab saya baby yang kuat nangis. Pantang kena tinggal mesti nangis. Pantang mak nak makan mesti nangis. Asal malam je nangis. Kesian mak saya. Tapi mak saya baik sebab dia jaga saya sampai saya berumur 22 tahun. =)

2. Mak saya tak pernah lupa bekalkan saya dengan makanan bila saya nak balik ke maktab.

3. Mak saya faham hati saya dan suka orang yang saya suka.

4. Mak saya yang terbaik. Sebab dia yang mengandungkan, melahirkan dan membesarkan saya.

5. Terlalu banyak sebab kenapa saya sayang mak saya... Tak tersenarai rasanya jika dihurai satu persatu.

Paling penting, saya sayang mak saya sebab mak saya banyak berkorban untuk saya. Saya akan rajin-rajin doakan mak sebab saya sayang mak...


Ayat macam budak sekolah tadika je kan?? Benarlah kata orang kanak-kanak tak pernah berbohong (jika betul didikan diterima). Ayat budak-budak ni ikhlas dari hati. Jadi, biarlah saya menggunakan ayat budak2 andai itu dapat menggambarkan keikhlasan.

Begitu sukar menjaga hati ibu bapa. Agaknya adakah sesukar ibu bapa menjaga kita semasa kecil dahulu?

Adakah saya sayang dan kasih pada ibu bapa saya sebagaimana mereka sayang dan kasihkan saya semasa kecil dahulu?

Adakah saya menunaikan segala kemahuan mereka sebagaimana mereka menunaikan segala kemahuan saya?

Adakah saya mengasihi mereka sebagaimana mereka mengasihi saya?

Adakah saya meletakkan mereka di tempat kedua setelah Allah dan Rasul?

Itulah saya..manusia lemah yang penuh khilaf dan dosa. Dosa pada Tuhan, diri sendiri, ibu bapa dan sesama makhluk.

Semoga Tuhan ampunkan saya.


p/s: Pergi telefon mak dan mintak maaf. Mintak doa restu. Jangan tahu mintak duit saja... ;)

Comments

Popular posts from this blog

Pembedahan Ovarian Cyst

11 teknik mengawal disiplin pelajar dlm kelas

Mengajar Math dengan Permainan