Teacher-to-be

Kadang-kadang saya terlupa bahawa saya di sini untuk belajar menjadi guru.
Just bila lecturer menekankan pedagogi baru hati berkata,
"Oh, aku ni nak ajar budak-budak nanti."

Sebab bukan semua subjek ditekankan pedagogi.
Contohnya, semester ni belajar Algebra (memang bila translate kepada BM jadi Aljabar ek?)
English pula belajar Linguistic.
So, bila belajar algebra tu terbawa-bawa pula semangat belajar masa di matrik.
Belajar untuk dapat pointer 3.0 and above supaya layak masuk bidang pendidikan.

Belajar di IPG ni bukan nak pointer semata-mata.
Paling penting belajar cara menjadi guru terbaik.
Walaupun cikgu terlatih di sekolah selalu cakap,
"Apa yang awak belajar di IPG tu bukan semuanya berkesan dalam dunia sebenar sebagai guru."

Experience is the best teacher kan.
Tak salah mengumpul pengetahuan yang dapat membantu kita mengutip pengalaman tu nanti.

Untuk subjek Teaching of Numbers, Fraction, Decimal and Percentage pula menekankan pedagogi.
So, macam biasa kena buat ABM.


Ahli kumpulan yang kecoh + jemputan khas. Thanks for everything.

Geng yang rajin. Gunting, lipat, tampal.

Envelope untuk arrow card. Last minute idea by Idayu.



Dah siap!

Comments

Popular posts from this blog

Pembedahan Ovarian Cyst

Mengajar Math dengan Permainan

11 teknik mengawal disiplin pelajar dlm kelas