Cikgu cakap ini lawatan sosial..huhu.

Saya sangat terharu pagi tadi sebab my ex-school mate, Amalina merangkap my beloved friend telah menghantar mesej bertanyakan sama ada saya dah sihat atau belum... so sweet. Haha..Congrates..you have been invited to my house for lunch.. ingat senang ke I nak memasak yang special2 untuk someone? Maknanya apa? Someone yang datang petang tadi special la kan.. haha.. silalah mengembirakan diri anda kerana saya telah mengklasifikasikan anda sebagai 'special'. Anda memang special pon...

Memandangkan saya telah banyak kali menangguhkan niat untuk ke rumah my another beloved friend, Suhaila, saya pun dengan tanpa syak wasangka dan ragu-ragu telah menjemput Suhaila untuk makan bersama-sama kami. Maaf ye su, anggaplah semua yang hang makan hari ni tanda aku mintak maaf sebab tak pi umah hang lagi.


Memandangkan mereka yang datang ni 'someone special' for me, saya pun telah bersabar menunggu mereka yang telah berkata mahu datang waktu tengahari. Rupa-rupanya tengahari mereka pada pukul 2.30 petang.. haha... it's okay..Tengahari saya selalunya waktu begitu juga.

Happy sungguh bila jumpa balik ni. Cakap tak henti-henti sampai berebut-rebut nak cakap.


Chocolate Indulgence, fruits and cakes..Buah tangan dari Amalina untuk manusia yang mengadu dia tak sihat semalam...

Air zam-zam, kurma dan pelbagai jenis kacang, buah tangan Suhaila untuk manusia yang dah janji nak datang rumah dia tapi tak sampai-sampai lagi.

Jutaan terima kasih beserta dengan daun keladinya..lain kali bawaklah buah tangan ni lagi.

Kami gerak ke rumah Puan Fatimah pastu. Mula-mula kol masuk voice mail. Puan Fatimah ni cikgu BM saya masa sekolah dulu. Masa interview masuk maktab, ada penemu duga bertanya, siapa idola kamu dalam bidang pendidikan. Saya jawab 'Puan Fatimah'. Sebab? Biarlah rahsia.. haha.. Gila ke jawab macam tu masa interview.. Mestilah jawab penuh-penuh. Watpe nak jawab kat sini. Temu duga dulu dah berjaya pun. Maknanya jawapan saya diterima pakai la kan..

"Jom kita terjah jela.." Idea 'bernas' saya.
"Betul2..tetamu tak boleh ditolak." Amalina sokong.
"Mesti kelakar nanti." Suhaila dah mula excited.

Terjadilah adegan menyerbu rumah cikgu tanpa usul periksa. Aik? Macam bunyi cari gaduh saja. Bukan, bukan.
Kami datang tak inform terlebih dahulu je.

Tuan rumah terkejut lalu menjemput tiga orang perempuan cantik itu masuk ke rumahnya. Ketiga-tiga perempuan cantik tadi pun terpaksa menunggu selama lebih kurang 20 minit menanti tuan rumah bersiap. Elok je tuan rumah turun,
"Itulah, datang tak mahu beritahu...kan dah kena tunggu lama..." Tuan rumah tersenyum riang kerana sudah cantik berdandan.
Mereka pun membuka cerita terkini dan mengimbas kembali cerita lama.
Baru perasan ketiga-tiga perempuan cantik tadi adalah bekas debator sekolah TMGS tahun 2005.


Tuan punya blog, si cantik tuan rumah, si cantik Suhaila dan si cantik Amalina


First time jumpa dan first time makan ni... Pisang salai. Rasa manis2, Su cakap rasa dia cam dodol. Tapi bau asap kuat ckit. Makanan orang Johor kata cikgu. Silalah mencuba.. Cari sendiri ye. Tuan punya blog takde stok makanan eksotik ni.

Sejam jugak melepak kat rumah cikgu? Melepak? Wajarkah perkataan itu digunakan. Oh, tidak..kami berziarah. Hm..barulah betul istilahnya. Kenapa Puan Fatimah best? Sebab dia layan kami macam kawan-kawan. Even dalam kelas dia tersangatlah menggerunkan, kat luar kelas, dia macam kawan. Tapi janganlah dia layan awak semua macam kawan, awak semua pijak kepala dia.. memang nak kenalah.. Lagi? Dia best sebab dia selalu cakap perkara yang baik tentang masa depan kami, 'Saya doakan awak berjaya.'..

Selalu orang jumpa sekolah dulu baru dapat jumpa cikgu. Pas jumpa cikgu, kitorang gi jumpa sekolah pula. Sayangnya pintu pagar sudah kunci.. Nasib baik..kami baru merancang mahu memporak-perandakan sekolah yang cantik itu. Haha.. tipu. Kami nak belek2 setiap inci sekolah itu tapi sekolah itu telah memagari dirinya. Apelah ayat ni. Sedih cikguku bila membacanya. Maaf cikgu, ini ayat untuk bersuka ria.. Saya dapat anugerah mata pelajaran terbaik dalam SPM taw.. Bahasa Melayu. Sengaja tidak mahu menunjukkan bakat di sini. Malah sengaja menunggang-langgangkan bahasa sendiri. Faham jugak kan? Cuma nilai estetikanya tidak ada.

Secara konklusinya, *skema tak??*, kami bergerak ke rumah Amalina dan kemudia lawatan sosial berakhir dengan Suhaila menghantar saya pulang. Pengajaran yang saya dapat dari kisah di atas ialah:

- mengadulah dalam blog ketika anda tak sihat kerana kawan anda akan datang membawa pelbagai buah tangan.
- bila dah lama tak jumpa ramai akan berkata 'Eh, awak dah kurus la..'..(saya tak kurus cuma tak besar cam zaman sekolah dulu je.)
- lawatlah cikgu-cikgu yang anda sayangi terutamanya yang paling kamceng ngan anda kerana anda akan mendapat pelbagai jenis tawaran yang menarik. Antaranya, tawaran satu dulang hantaran sumbangan cikgu sempena pertunangan atau pernikahan anda, menonton wayang dibelanja oleh cikgu, makan McD pun dibiayai oleh cikgu dan paling penting tawaran makan di Secret Recipe bersama-sama cikgu untuk menikmati Chocolate Indulgence kegemaran anda (pun dibelanja sepenuhnya oleh cikgu)..pokailah cikgu anda selepas itu.. eh, tak..makin murahlah rezeki cikgu anda selepas itu.
- bergembiralah dan hargailah kawan-kawan yang masih menghargai anda. Yang kian pergi, biarkan..yang ada di sisi, hargailah.
- setiap kawan akan ada kehidupan sendiri di IPT masing-masing, time cuti macam ni la nak berkumpul. Sesiapa nak gather pasni bolehlah contact2 ye... kalo takde no fon, masih ada facebook, friendster, email dan alamat rumah kawan-kawan. Diam tak bererti lupa..
- Nanti saya ingat pengajaran seterusnya saya update lagi ye...

Comments

Anonymous said…
sdapnye kek....
nak jugak...
hehehe
wirdati said…
Ok, nanti singgah secret recepi belikan untuk saya sekali taw.

Popular posts from this blog

Pembedahan Ovarian Cyst

11 teknik mengawal disiplin pelajar dlm kelas

Mengajar Math dengan Permainan